Ruimtelijke Planning in de Retail Sector
De retail sector is een ver ontwikkelde en bijzonder competitieve markt die wordt gekenmerkt door gevariëerde, veeleisende, en goedgeïnformeerde klanten. Retailers zoeken altijd naar aandacht voor hun producten. De basis voor zakelijk succes is een juist ingedeelde en beheerde winkelruimte.
De continue veranderingen in de retail veroorzaken bovendien extra druk op retailers om zowel bestaande klanten te behouden als nieuwe klanten te werven, globaal én lokaal. Hiervoor hebben retailers een grondig begrip nodig van de behoeften van de klant, en moeten zich daarop instellen. Het aantrekken van potentiële kopers en deze omvormen tot vaste klanten hangt allemaal af van hoe de retailer omgaat met prijzen, voorraden en de dienstverlening aan de klant. Een belangrijk onderdeel is de presentatie van de artikelen. Het is belangrijk voor een retailer om optimaal gebruik te maken van alle beschikbare ruimte in de winkel om zo de meest aansprekende winkelindeling te kunnen realiseren. Dit kan zorgen voor extra én groeiende marges.
Ruimtelijke planning speelt al sinds het begin van de retail sector een belangrijke rol. Toch blijven de voordelen, functies en dimensionaliteit ervan met de tijd veranderen. Een goed ingedeelde winkel trekt kopers aan, zorgt ervoor dat artikelen opgemerkt worden en nodigt uit om deze te kopen. Door op de juiste manier gebruik te maken van alle beschikbare ruimte kan de retailer de aandacht vestigen op de producten door ze op de beste positie en locatie te etaleren.
Tools voor Ruimtelijke Planning
Door middel van tools voor ruimtelijke planning kunnen retailers de beste ruimtes bepalen voor stellingen, verlichting en artikelen op basis van product locatie, inventarisatie rapportage, klantverkeer en prestaties. Toewijzing van ruimte gebeurt op basis van zowel de best als slechtst presterende keuzes. Een gedetailleerde kaart voor ruimtelijke planning kan op de volgende wijzes worden aangemaakt:
Nauwkeurige winkelindeling door CAD tekeningen met exacte afmetingen
Specifieke oppervlakte en lengte die aan elke artikelcategorie wordt toegewezen
Gedetailleerde planogrammen waarin beschikbare ruimte en artikelhoeveelheid worden aangegeven.
Een gedetailleerde kaart waarop stellingen, belichting en artikelhoeveelheid worden afgewogen.
De voordelen van Ruimtelijke Planning
Met een goede ruimtelijke planning krijgt een retailer complete grip op zijn voorraad. De etalering trekt potentiële kopers aan, en vermindert zo voorraad en kosten. Ook wordt de omloopsnelheid van de voorraad vergroot, met een maximalisatie van de financiële prestaties en uiteindelijk een hogere winst voor de retailer als gevolg. Retailers kunnen zo ook bepaalde soorten voorraad voorrang geven en zo meer rendement uit hun investering halen.
De traditionele ruimtelijke planning wordt aangepast aan de behoeftes van de klant. Retailers kunnen specifieke winkelindelingen bepalen op basis van kennis die uit individuele winkels vergaard wordt. De ruimtelijke planning is bezig met een verschuiving van lokale aanpassingen naar een meer gecentraliseerde aansturing, waarvoor compliance audits nodig zijn. Met centraal gestuurde ruimtelijke planning houdt u rekening met alle variabelen van elke winkel en kunt u ze toch in overeenstemming met de richtlijnen van uw bedrijf aanpassen.
Voor het plannen van uw voorraadbeheer zijn de juiste indeling en beheer van uw verkoopruimte van levensbelang. Steeds meer retailers realiseren zich nu dat ruimtelijk beheer onlosmakelijk verbonden is met de retail sector.